Thursday, February 6, 2014

MAKHLUD HALUS

Persoalan ini memerlukan kepada kesedaran asas bahawa alam ini tidak hanya didiami oleh manusia
atau makhluk-makhluk zahir sahaja, malah Allah menjadikan alam ini sebagai tempat tinggal makhluk
yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Yang nyata dalam Islam, kita disuruh melindungkan diri daripada syaitan sebagaimana doa yang selalu
dibawa iaitu a’uzubillahi minnas syaitan nir rajim atau saya mohon perlindungan daripada Allah S.W.T
daripada syaitan yang direjam. Bagiamana mungkin Allah S.W.T meminta manusia memohon perlindungan dengan-Nya daripada
sesuatu yang buruk berlaku. Hatta, sering berlaku dalam mana-mana masyarakat di dunia ini berlaku gangguan ke atas manusia
yang tidak diketahui puncanya, atau diketahui puncanya. Untuk menjawab soalan ini, al-Quran sebagai contohnya, Surah as-Saad, ayat 41 (mahfumnya) “Dan
ingatlah ketika hamba kami Nabi Ayub menyeru tuhannya mengadu sesungguhnya Allah, saya sedang
disakiti oleh syaitan dengan berbagai-bagai dan azab sengsara.” Kisah Nabi Ayub yang telah menghadapi penyakit fizikal agak dahsyat ketika itu, berpunca daripada
sentuhan atau penangan syaitan. Dalam Surah al-Baqarah, ayat 102, ayat ini mengkisahkan tentang ilmu sihir yang diajarkan oleh
syaitan kepada manusia. Di antara lain disebut, manusia mempelajari ilmu sihir daripada syaitan itu
yang akan memudaratkan dan tidak memberi manfaat kepada mereka. Dalam hadis sebagai contoh, Rasulullah s.a.w, dalam satu doanya, baginda menyebut suatu perkataan
“memohon perlindungan dengan Allah daripada gangguan syaitan yang boleh menyebabkan kesakitan.” Dalam al-Quranul Karim ada beberapa istilah dengan jelas disebut bahawa makhluk ini boleh menyakiti
manusia dengan berbagai perlakuan sehingga menyebabkan manusia menderita dengan sakit teruk. Antara lain dalam Surah al-Fussilat, ayat 36 (yang mafhumnya) “Dan jika syaitan menganggu kamu
dengan satu gangguan maka pohonlah perlindungan dari Allah, maka sesungguhnya Dia lah yang Maha
Pendengar lagi Maha Mengetahui.” Dalam ayat itu disebutkan “mengganggu atau menyakiti kamu dengan sebarang gangguan atau
kesakitan.” Istilah ‘nazghun’ dalam ayat tersebut diterjemahkan oleh kamus dengan maknanya ditikam dengan
tangan, ditumbuk atau ditendang. Tafsir al-Maraghi dan Tafsir al-Qurtubi, menjelaskan maknanya
sebagai menendang, merasuk atau mencederakan seseorang. Dalam Surah al Baqarah, ayat 275 (mafhumnya) “Mereka tidak berdaya bangun seperti bangunnya
orang yang dicederakan oleh syaitan daripada penangannya.” Istilah dalam ayat ini disebut ‘yatahabbatuhu’, ditafsirkan dengan makna mencekik, menyakiti hingga
meraung kesakitan. Dalam hadis sahih yang menyebut fenomena ‘assar’u’ maknanya syaitan menjadi penyebab berlakunya
kecederaan kepada manusia seperti kesakitan, hilang akal, kebisingan yang melampau dan
sebagainya. Hadis yang diriwayatkan oleh A’ta bin Abi Ribah menceritakan perihal seorang perempuan datang
menemui Rasulullah s.a.w dengan mengadu kesakitan dan kesengsaraan angkara syaitan. Hadis Ya’li bin Murrah menceritakan tentang seorang budak lelaki mengalami penyakit ‘lamam’ (seperti
gila) kerana gangguan syaitan. Hadis Othman bin Abi al-Ass, mengadu kepada Rasulullah tentang kesakitan yang menimpanya
menyebabkan dia tidak dapat bertugas. Rasulullah memberitahu bahawa itu adalah angkara syaitan. Banyak lagi hadis-hadis sahih yang menunjukkan hal-hal sedemikian benar-benar berlaku. Pada saya memang pada pandangan syariat bahawa makhluk halus ini dengan izin Allah juga boleh
melakukan perkara-perkara yang mendatangkan penyakit kepada anak Adam.

No comments: